Pieter Maessen

Journalistiek en communicatie
Twitter LinkedIn
  • Home
  • Boek over Vekoma
  • De Poldermetropool
    • Inhoud van De Poldermetropool
    • Persbericht
    • Publicaties en reacties over De Poldermetropool
    • Voorwoord van ‘De Poldermetropool’
  • dr. Pieter J.J. Maessen
    • Opdrachtgevers 2001-2016
  • Contact

Over het belang van een zelfstandige kleine gemeente tussen de grote steden

 Delft, Den Haag, Journalistiek, poldermetropool, Randstad, Rotterdam, Stedelijke ontwikkeling
apr 082014
 

Midden-Delfland is gecreëerd als een buffer tussen de grote steden in de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag. Hoe en of dat werkt? Lees daarvoor het interview met wethouder Hans Horlings. Lees: Midden-Delfland over metropoolregio maart 2014

Share
  De Poldermetropool. Wat iedereen moet weten over de Randstad   Is het bestuur van de zuidelijke Randstad hopeloos versnipperd of valt het wel mee?

Laatste Tweets

  • De RSS feed voor deze twitter account is niet beschikbaar op dit moment.

Volg @pieterjjmaessen op twitter.

Artikelen

Leven aan de Roer. Het begin van de moderne tijd in Vlodrop, 1870-1935.

Van oktober 2023 tot maart 2024 schreef ik een serie van twintig artikelen over het begin van de moderne tijd in een Limburgs dorp in de Roerstreek. Het is een geschiedenis die exemplarisch is voor talloze kleine gemeenschappen die, veel langzamer dan de steden, geleidelijk betrokken werden bij het moderne leven van de twintigste eeuw. >> Lees meer

Alles was kapot, en toen werd het stil

In de laatste oorlogsmaanden werd het dorp Vlodrop in puin geschoten en kwamen honderd mensen om. Waarom werd hierover vijftig jaar lang niet gepraat? (Dit artikel en de foto’s zijn verschenen in NRC van 3 mei 2022.) Na de bevrijding komen de mensen uit de kelders. Fotograaf Smeets legde hen hier vast op de Kerkstraat >> Lees meer

Beroepsorganisatie wil meer duidelijkheid over gecertificeerde coaches

Den Haag, 30 januari 2022 door Pieter Maessen De grootste beroepsorganisatie van coaches in Nederland gaat coaches met en zonder Europese certificering duidelijker onderscheiden binnen de beroepsgroep. De Nederlandse Orde van Beroepscoaches (NOBCO) wil zo de wildgroei in de markt bestrijden. Het ledenbestand van NOBCO is gegroeid van 1600 leden in 2015 naar 4500 in >> Lees meer

De laatste kolenmijn: investering mislukt, dorpen gezegend.

Bespreking van: Luc Wolters, Staatsmijn Beatrix. Gemiste kans of zegen? Vantilt, 2018, ISBN 978 94 6004 3840. Vijf ***** Het is nog geen zeventig jaar geleden, 1952, dat het kabinet onder leiding van premier Drees besloot dat er in de Roerstreek, ten oosten van Roermond, een grote nieuwe kolenmijn aangelegd moest worden. Daarop brak in >> Lees meer

NRC Handelsblad openhartig ontleed

boekbespreking door Pieter Maessen De krant waar dit boek over gaat is een instituut. Dat was zij vanaf het begin en zij is het nog steeds, zeker als je let op het aantal primeurs en de degelijke onderzoeken die haar journalisten doen. De krant heeft nog steeds trekken van het ‘liberale avondblad’ zoals Trouwcolumnist Hans >> Lees meer

Twee kapiteins bepalen Neêrlands koers in Europa

Iedereen die werkt op een ministerie heeft eigenlijk maar één focus: het ondersteunen van de eigen minister bij het vormen en uitvoeren van haar of zijn beleid. Natuurlijk zijn er ook andere ministeries die nuttige dingen doen, maar als je op ministerie X werkt dan telt alleen het goed functioneren van de baas van ministerie >> Lees meer

Hoe God werd verjaagd uit Jorwerd

door Pieter MaessenHet is boeiend om Geert Maks Hoe God verdween uit Jorwerd nog eens te lezen en meteen daarna Het landschap, de mensen van Auke van de Woud.  Mij is uit dit laatste boek vooral bijgebleven dat economische krachten de belangrijkste aanjagers zijn geweest van veranderingen in het landschap. De Nederlandse overheid had al >> Lees meer

Boekbespreking: Een klein land met verre uithoeken

Bespreking door Pieter Maessen. Journaliste en geograaf Floor Milikowski heeft veel bekende personen uit de wereld van de ruimtelijke economie opgezocht om dit boek samen te stellen over veranderend Nederland. Wie professioneel in dit onderwerp is geïnteresseerd, leest niet veel nieuws. De waarde van het boek is dat het scherp de dilemma’s toont waar beleidsmakers >> Lees meer

1973 en 2020, Den Uyl en Rutte, crisiscommunicatie vergeleken

    Rond de eerste grote tv-toespraak van Mark Rutte over de coronacrisis in maart 2020 is vaak een vergelijking gemaakt met die van zijn voorganger Den Uyl tijdens de oliecrisis van 1973. Die laatste rede is gemakkelijk te vinden op YouTube, maar alleen in een samenvatting van drie-en-een-halve minuut. In werkelijkheid sprak Den Uyl >> Lees meer

Adri Duivesteijn – de visionaire bouwwethouder

Dit boek gaat over hoeveel één politicus en bestuurder kan bereiken als hij weet wat hij wil en vasthoudend is. En bovendien erin slaagt democratisch te blijven werken, dus telkens weer meerderheden voor zijn standpunten weet te vinden. Adri Duivesteijn kon dat, maar het ging vaak gepaard met felle conflicten, boze uitbarstingen en arrogantie. Hij >> Lees meer

Klimaatcrisis: chaos of hanteerbare complexiteit

Bespreking van: Albert Faber: De gemaakte planeet. Leven in het Antropoceen.Amsterdam University Press 2018. Het debat tussen eco-optimisten en -pessimisten gaat over de fundamentele vraag waar we met de wereld en de mensheid naartoe gaan. Blijven de continenten (nog net) leefbaar omdat we – vooral dankzij technologisch vernuft – tijdig en voldoende in actie komen? >> Lees meer

Tussenwijken met toekomst

Nederland begint aan een nieuwe fase in zijn stedelijke ontwikkeling. De binnensteden zijn voor een groot deel klaar aan aan de buitenranden van de steden liggen de nieuwe Vinexwijken. Maar daartussen wonen honderdduizenden Nederlanders in op het oog heel gewone wijken, vaak uit de jaren vijftig en zestig. De belangstelling voor het verbeteren van die >> Lees meer

Een onverteerbaar boek over Nederland en de EU

Rinus van Schendelen is een autoriteit als het over politiek in Nederland, de EU en het lobbyen gaat. Maar wat heeft hem bezield bij zijn laatste boek? Boekbespreking van: Rinus van Schendelen, Beïnvloeding in Nederland en Europa. Achter de schermen van belangengroepen. AUP, 2017 Het verschijnen van Van Schendelens nieuwste boek ging vergezeld van puntige >> Lees meer

Hoe ‘de machtigste man van de jaren negentig’ zijn idealen verloren zag gaan

Hij ontwikkelde zich in de tweede helft van de jaren negentig tot misschien wel de machtigste man van Nederland. Wim Meijer zat overal in: de publieke omroep, de Nederlandse Spoorwegen, een energiebedrijf, een krantenconcern. Ook hij kon het neoliberale tij niet keren. Boekbespreking, door Pieter Maessen Misschien wel de machtigse man van Nederland in de >> Lees meer

Regionale inbedding bepaalt succes van campus

Een expeditie langs vier campussen in Nederland, België en Duitsland laat zien dat de regionale, economische en historische inbedding van een technologisch cluster veel belangrijker is dan de fysieke en ruimtelijke vorm ervan. Ook in een saaie, verouderde kantooromgeving kunnen fantastische innovaties tot stand komen. Vier technologieparken vergeleken Door Pieter Maessen (Dit artikel is verschenen >> Lees meer

Metropoolregio’s als Europese jas voor Nederlandse steden

De bestuurlijke aandacht voor metropoolregio’s is het stadium van vrijblijvendheid voorbij. Het Planbureau voor de Leefomgeving[i], de Raad voor Leefomgeving en Infrastructuur[ii] én de OESO[iii] waarschuwen dat economische activiteiten zich wereldwijd steeds meer in metropolen concentreren en dat de kleine schaal van onze steden tot een verslechtering van de Nederlandse concurrentiepositie zal leiden. Om mee >> Lees meer

Opheffen stadsregio’s is jammer, maar geen drama

Al polderend zullen we het zonder de stadsregio’s ook wel redden, mits bestuurlijke rivaliteit beslecht wordt. (door Pieter Maessen) Om de Vinexoperatie in goede banen te leiden heeft het Rijk in de jaren negentig zeven stadsregio’s in het leven geroepen. Ze waren effectief en een toonbeeld van onze bestuurlijke consensuscultuur. Het is jammer dat ze >> Lees meer

Zoet en zuur tegelijk opdienen is beter voor draagvlak

In de Rotterdamse regio zijn twee wegenprojecten aan de orde die ons iets leren over het belang van een goede inpassing bij de bestuurlijke besluitvorming. Het ene project is de rijksweg A13/A16, de verbinding tussen het Terbregseplein en de A13 ter hoogte van het vliegveld. De weg is onder meer belangrijk omdat andere autosnelwegen dwars >> Lees meer

‘Burgers boos’, participatie geslaagd

door Pieter Maessen Wanneer is participatie van burgers over een nieuwe weg geslaagd? Die vraag dringt zich op als je kijkt naar het proces van de afgelopen twee jaar over de nieuwe rijksweg ten noorden van Rotterdam, de A13/A16. Het principebesluit dat de weg er moet komen is al enkele jaren geleden gevallen. De gemeente >> Lees meer

Midden-Delfland als krachtige groene gemeente tussen twee grote steden

Artikel over Midden-Delfland en zijn succesvolle zoektocht naar identiteit op p. 33 en 34 van het het MRDH-magazine.

The Hague Security Delta groeit snel

Het Nederlandse economische cluster over alles wat te maken heeft met veiligheid (security), forensisch onderzoek en de innovatie daarvan is The Hague Security Delta.  Hoe snel het groeit heb ik beschreven in een artikel in het magazine van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag #MRDH.

IABR: Rijkdom aan ideeën, armoedig uitgestald

Wie een tentoonstelling organiseert, wil iets aan de wereld laten zien. Er is iets wat de moeite waard is, iets nieuws of iets wat zelden te zien is. Je wilt een groot publiek bereiken en dat publiek moet na afloop een beetje wijzer zijn geworden. Je gaat ervanuit dat het publiek wel geïnteresseerd is, maar >> Lees meer

Maak twee kleine metropoolprovincies in de Randstad

Verschenen in het Financieele Dagblad van 12 juli 2014 (Klik op afbeelding.) Door Pieter Maessen Het plan van het kabinet voor provinciale herindeling is gestrand omdat het niet aansloot bij grote veranderingen die Nederland heeft doorgemaakt. Op de hele wereld zien we steden groeien en landelijke gebieden leeglopen. In Nederland is die groei niet geconcentreerd >> Lees meer

Marcel Boogers: Opbouw metropoolregio vergt lange adem

Dit artikel is gepubliceerd in #MRDH, het magazine van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. April 2014 Regionale samenwerking is al tientallen jaren een lastig en vaak beladen onderwerp. Ook het oprichten van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag ‘gaat met horten en stoten’, zegt Marcel Boogers. Hij is hoogleraar Innovatie en Regionaal Bestuur aan de TU >> Lees meer

Is het bestuur van de zuidelijke Randstad hopeloos versnipperd of valt het wel mee?

Rapport Roland Berger als catechismus voor versnipperd bestuur in Zuidvleugel. In de Zuidvleugel van de Randstad bestaan nogal wat organisaties die zich inzetten voor economische versterking. Is dat overdreven bestuurlijke drukte en een uiting van geldingsdrang of is het allemaal functioneel? De redactie van het Zuidvleugelmagazine vroeg Pieter Maessen om een interpretatie van dit netwerk >> Lees meer

Over het belang van een zelfstandige kleine gemeente tussen de grote steden

Midden-Delfland is gecreëerd als een buffer tussen de grote steden in de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag. Hoe en of dat werkt? Lees daarvoor het interview met wethouder Hans Horlings. Lees: Midden-Delfland over metropoolregio maart 2014

De Poldermetropool. Wat iedereen moet weten over de Randstad

Op 26 maart 2013 is van mijn hand het eerste publieksboek over de Randstad verschenen onder de titel De Poldermetropool. Wat iedereen moet weten over de Randstad. Ik ben tot het schrijven van het boek gekomen omdat ik vind dat de inwoners (en veel bestuurders) van de Randstad onvoldoende beseffen dat dit deel van Nederland >> Lees meer

Het Rijk houdt het groen van de Randstad onbereikbaar

De Randstad is een wereldstad van zeven miljoen inwoners met geweldige infrastructuur. Je kunt er met de auto overal komen, behalve in de prachtige groene recreatiegebieden. Door Pieter Maessen De Randstad is na Londen en Parijs de derde metropoolregio van Europa. Dat hebben Duitse onderzoekers vorig jaar onomstotelijk aangetoond. De Duitsers hebben alle grote stedelijke >> Lees meer

Noord- en Zuidvleugel Randstad verbinden met een A4-park

Door Pieter Maessen De Randstad is de derde metropoolregio van Europa, maar wat we op de kaart zien, is een gebied dat bestaat uit een noordvleugel (rond Amsterdam en Schiphol) en een Zuidvleugel (van Leiden tot Dordrecht). De samenhang tussen die twee vleugels is gebrekkig, ook ruimtelijk. Tussen Schiphol en Leiden ligt een soort niemandsland, >> Lees meer

Nieuw: een ‘overtunnelde’ rijksweg door een park in de Randstad

Het besluit om een tunnel van zeven kilometer voor het hogesnelheidsspoor onder het Groene Hart door te leggen, was omstreden. Het was een compromis: de treinlobby wilde een zo kort mogelijke verbinding tussen Schiphol en Rotterdam, de Groene Hartlobby, onder leiding van VROM-minister Margreeth de Boer, wilde geen doorsnijding van het unieke laagveengebied, met de >> Lees meer

Meer massa in Randstad door R-net met deelname NS

Een onderwerp dat steeds meer in de belangstelling staat is bevolkingskrimp. In grote delen van Nederland slaat die toe, en het leidt tot allerlei nieuw beleid. Maar in de Randstad hebben we daar bepaald geen last van. De Nederlandse planbureaus voorspellen hier voor de komende twintig jaar een bevolkingsgroei met maar liefst 700.000 personen. De >> Lees meer

Wat is Den Haag zonder de Randstad?

Door Pieter Maessen (Gepubliceerd in Den Haag Centraal, 12 april 2013) Wat is Den Haag zonder de Randstad? Dat is een vervelende vraag voor liefhebbers en bestuurders van deze stad. Maar ze moet wel gesteld worden, en niet alleen over Den Haag. Ook Amsterdam en Rotterdam hebben hun sterke positie alleen te danken aan het >> Lees meer

De Zuidvleugel wordt de achterkant van Schiphol

(door Pieter Maessen, februari 2013) Kan een vliegveld een achterkant hebben? Jazeker, want dat beschrijven Salewski en Machaeli in een artikel over de airport corridor van Zürich in het jongste nummer van S+RO. We hoeven helemaal niet naar Zürich om te weten hoe zo’n achterkant er uitziet, Schiphol heeft er ook een en dat is >> Lees meer

Maurits de Hoog: ‘Een metropool creëer je door publiekstrekkers met elkaar te verbinden.’

Welke zijn de plekken in de Randstad waar de metropool echt tot leven komt? En hoe kun je dergelijke plekken creëren? Die vragen stelde hoogleraar Maurits de Hoog zich in zijn studie De Hollandse Metropool. De Randstad is na Londen en Parijs de sterkste metropoolregio van Europa. Door Pieter Maessen Dit artikel verscheen in december >> Lees meer

Regeerakkoord is een zegen voor de Randstad

Dit artikel is verschenen in Het Financieele Dagblad van 2 november 2012 Door Pieter Maessen  Het nieuwe regeerakkoord met zijn forse ambities om de bestuurlijke drukte te verminderen is een zegen voor de Randstad. Te meer omdat de mainports volop ruimte krijgen om verder te groeien. Het bestuurlijke gewicht van de steden zal groeien. Het >> Lees meer

La Défense in de Hollandse metropool

Boekbespreking van De Hollandse metropool. Ontwerpen aan de kwaliteit van interactiemilieus. Door Maurits de Hoog. Uitgeverij THOTH 2012. Door Pieter Maessen (Gepubliceerd op www.ruimtevolk.nl november 2012) Het rijksbeleid voor de Randstad is officieel ten grave gedragen, maar het denken over de Nederlandse metropoolregio ligt gelukkig niet stil. In recent Duits onderzoek eindigt de Randstad overtuigend >> Lees meer

Waarom ik een publieksboek over de Randstad schrijf

Hieronder het voorlopige voorwoord en de inhoud van De poldermetropool, mijn boek over de Randstad dat begin 2013 verschijnt bij NAi010-Uitgevers In de herfst van 1972 – tijdens mijn eindexamenjaar aan het Bisschoppelijk College in Roermond – stond ik voor de vraag waar ik wilde gaan studeren. De meeste van mijn jaargenoten oriënteerden zich op >> Lees meer

Hebbeding: Historische Atlas van Rotterdam

  De Historische Atlas van Rotterdam is een genot om te bekijken en te lezen. In veertig dubbele pagina’s vertelt hij het verhaal vanaf de prehistorie tot vandaag in een geslaagd evenwicht van enerzijds kaarten en andere illustraties en anderzijds tekst. Mij viel op hoe lang de stad klein is gebleven, binnen de oude driehoek van >> Lees meer

Ik wil elke week een Parool voor de zuidelijke Randstad

   (door Pieter Maessen, juni 2012) Peter ter Horst, de laatste hoofdredacteur van de Haagsche Courant, beschrijft in De dag dat de krant viel hoe hij van alles geprobeerd heeft om zijn zelfstandige dagblad overeind te houden. Aan Peter heeft het niet gelegen. Hij is een bijtertje, zoals ik uit eigen ervaring weet. Eind jaren >> Lees meer

Getij-energie in de etalage van de BV Nederland

(Door Pieter Maessen, mei 2012) Getij-energie is een nichemarkt met veel mogelijkheden en het buitenland is erg geïnteresseerd als de ‘Hollandse watertovenaars’ daarmee aan de slag gaan. Met deze opmerkingen maakte de directeur van Strukton Civiel, Martijn Smitt, woensdag 16 mei duidelijk waarom zijn onderneming ‘enthousiast’ is over de mogelijkheid  een centrale voor getij-energie te >> Lees meer

Pas op: de Floriade is geen Keukenhof

(Door Pieter Maessen, mei 2011) Wie naar de Floriade gaat om zich een dag te laven aan oude en nieuwe soorten bloemen en planten is bij dezen gewaarschuwd: die vind je daar niet. Er is in Venlo van alles te zien wat met tuinbouw en tuinieren te maken heeft, maar het is als met zo >> Lees meer

Realisme maakt metropoolregio’s interessanter

Over een nieuw relatieblad en de MRDH-middag op 27 april in Rotterdam. MRDH = Metropoolregio Rotterdam Den Haag (zonder streepje!)   (Door Pieter Maessen, april 2012) Metropoolregio’s zijn bestuurlijke constructies. Het gevaar bestaat dat door torenhoge bestuurlijke ambities meer wordt beloofd dan mogelijk is. Gelukkig staan er relativerende interviews in het eerste nummers van het >> Lees meer

Onpartijdigheid cruciaal bij communicatie over aanbesteding

(Door Pieter Maessen, april 2012) Aanbesteding van het openbaar vervoer in de grote steden is een proces dat zowel de markt als de vakbonden met argusogen volgt. En natuurlijk zijn ook de media heel alert, want de gemeentelijke vervoerbedrijven behoren tot de identiteit van een stad. Toen onlangs in de stadsregio Rotterdam voor het eerst >> Lees meer

Nederlands landsbelang als strategie voor klimaatbeleid

Bespreking van Hans de Bruijn, Framing. Over de macht van taal in de politiek. Uitgeverij Atlas. Wijnand Duyvendak, Het groene optimisme. Het drama van 25 jaar klimaatpolitiek. Uitgeverij Bert Bakker. (Door Pieter Maessen, maart 2012) Een effectieve politieke klimaatstrategie moet niet worden gebouwd op zorg over het milieu of morele plicht, maar op een waarde >> Lees meer

De Achterhoek is te groot

(Door Pieter Maessen, september 2011) Verleid door een vers gepubliceerde fietsroute van 350 km door de Achterhoek schoof ik begin augustus –het was prachtig weer– mijn ijzeren ros in de stationwagen om drie dagen lang deze voor mij onbekende streek te verkennen. Ik ging naar ‘het mooiste fietsgebied van Nederland’ met ‘indrukwekkende historische centra’ en >> Lees meer

Bestuurders op eieren. Verslag van een Randstad Oploop

Heeft u, beste lezer, wel eens tientallen bestuurders, raadsleden en andere verantwoordelijken op eieren zien lopen? Nee? Dan was u vast niet aanwezig bij de Randstad Oploop van Vereniging Deltametropool op 2 februari in Amsterdam. (Door Pieter Maessen, februari 2011) De afgelopen jaren was de opkomst bij dergelijke oplopen minder groot, maar op deze avond >> Lees meer

Maak twee metropolitane Randstadprovincies

(Door Pieter Maessen, februari 2011) De Randstad als samenhangend metropolitaan gebied leek na de structuurvisie van het vorige kabinet uit beeld, maar er is een wederopstanding aan de gang. Het huidige regeerakkoord spreekt over een Randstadinfrastructuurautoriteit en over het opschalen van het bestuur. Bovendien hebben de negen vervoersautoriteiten (vier stadsregio’s, vier provincies en de minister >> Lees meer

Randstad krijgt na vijftig jaar een gezicht

Voor de Randstad is een nieuw tijdperk aangebroken. De negen overheden die samenwerken in het OV-Bureau Randstad zijn het erover eens dat hun ‘hoogwaardig openbaar vervoer’ moet worden bijeengebracht in één ‘Randstadnet’ of Rnet, dat in de hele gebied hetzelfde gezicht en dezelfde kwaliteit krijgt. Alle Sprintertreinen, metro’s, sneltrams en snelbussen en duizenden abri’s krijgen >> Lees meer

Een pak slaag van Yttje Feddes voor Groene Hartgemeenten

Het Groene Hart, ons grootste nationale landschap, beschikt sinds november vorig jaar over een ‘kwaliteitsteam’. Gevraagd en ongevraagd geeft dit team adviezen over ruimtelijke ontwikkelingen. En die zijn niet mis. Vanaf het begin maakt het team duidelijk dat het zich geen knollen voor citroenen laat verkopen. Dit zijn geen adviezen die je voor kennisgeving aanneemt, >> Lees meer

Web 2.0 alleen voor buurtontwikkeling echt van belang

Web 2.0 is heel wat minder belangrijk voor de relatie overheid-burger dan veel it-specialisten geneigd zijn te denken. Behalve op het terrein van buurtontwikkeling. Het geloof dat interactieve internettoepassingen de verhouding tussen burger en publieke instellingen ingrijpend zullen veranderen, is een miskenning van de rol van de overheid. De overheid heeft tot taak op een >> Lees meer

Metropoolregio is spannend gebied

Het nieuwe coalitieakkoord van de Haagse gemeenteraad heeft een opmerkelijke slotzin: ‘Den Haag kan de internationale concurrentie niet alleen aan. Wij willen de samenwerking met de Rotterdamse regio verstevigen. De gezamenlijke ambitie is het ontstaan van een Metropoolregio.’ Op het eerste gezicht zijn Den Haag en Rotterdam steden die niet veel met elkaar gemeen hebben. >> Lees meer

Leo Lucassen en Wim Willems (red.), Waarom mensen in de stad willen komen. 1200-2010

Steden blijven maar groeien, tegen de verdrukking in. Dat is van alle tijden, ook al heeft de stad in de belletrie, zeker in de wat behoudende, een slechte naam. De meest voor de hand liggende reden voor mensen om naar de stad te trekken, is een economische. Maar er zijn ook veel andere: politieke, religieuze, >> Lees meer

Welkom in MRDH (Metropoolregio Rotterdam Den Haag)

In het zuidelijke deel van de Randstad liggen tegen elkaar aan twee grote stadsgewesten met bij elkaar zo’n drie miljoen mensen. Het gebied heeft drie universiteiten, de grootste haven van Europa en -met het oog op de toekomstige wereldregering- de juridische hoofdstad van de wereld. Dit klinkt indrukwekkend, maar toch legt deze ‘Zuidvleugel van de >> Lees meer

Uitvoering Randstadprojecten komt op gang

Het heeft heel lang geduurd, maar er zit nu toch werkelijk vooruitgang in een samenhangende uitvoering van de grote Randstadopgaven, al kan het zeker nog krachtiger. Er wordt steeds duidelijker gepland op het niveau van de grotere stedelijke verbanden rond Amsterdam, Rotterdam-Den Haag en Utrecht. De bestuurders in de Randstad moeten nu zelf het initiatief >> Lees meer

Onderzoek nodig naar inzet pr-instrumenten door Jack de Vries tijdens Balkenende IV

Jack de Vries, de belangrijke public relations-adviseur van minister-president Balkenende vertrekt uit Den Haag. Hij zoekt de luwte op van een consultantsbureau en wil zijn talenten voorlopig in het bedrijfsleven ontplooien. De Vries vertrekt kort nadat hij leiding heeft gegeven aan de opvallendste publiekscampagne die de rijksoverheid ooit heeft georganiseerd. En die zij waarschijnlijk nooit >> Lees meer

Peter van Rooy, Ab van Luin en Emile Dil: NederlandBovenWater. Praktijkboek gebiedsontwikkeling

Ambtenaren die een boek uitgeven, moeten de kunst van het verleiden verstaan: hoe krijg je de professionele doelgroep, die wordt bedolven onder informatie, zo ver dat hij tijd steekt in jóuw boek of jóuw rapport? Een boek voor professionals moet een magazine zijn. Gebiedsontwikkeling is op dit moment dé dominante aanpak in de ruimtelijke ordening. >> Lees meer

Eurlings heeft goud in handen voor de Randstad

West-Nederland is een ruimtelijk-economische lappendeken die steeds verder achterop raakt in de internationale concurrentie. De bestuurlijke kaste is niet in staat knopen door te hakken. Maar waarom ingewikkeld doen wanneer je voor weinig geld tastbare vooruitgang kunt boeken. Minister Eurlings (verkeer) heeft de sleutel in handen. Het regeerakkoord belooft een ‘urgentieprogramma voor de Randstad’. Te >> Lees meer

De houdbaarheid van de Nota Ruimte

De Tweede Kamer heeft flink haar tanden laten zien bij het behandelen van de Nota Ruimte. Meer dan honderd moties zijn er ingediend. Dat is een goede start van de parlementaire controle op het ruimtelijk beleid van het kabinet, maar hoe lang zullen de parlementariërs dat volhouden? Wie bewaakt de continuïteit? In 2004 zijn de >> Lees meer

Informatie parlementariërs onafhankelijker en breder maken

Steeds meer projecten in de publieke sfeer komen tot stand in ad hoc-constructies van provincies, gemeenten, regio’s en ondernemingen. Om daarop democratisch toezicht te organiseren, zou er één projectonafhankelijke informatiebeheerder moeten komen die voortgangsrapportages opstelt die zijn geschreven vanuit de informatiebehoefte van de parlementariërs en niet vanuit de belangen van de projectleiders. Volgens het boekje >> Lees meer

Defensie verdient een nieuwe locatie

Wat doen we met het Ministerie van Defensie? Die vraag is actueel nu de gemeente eindelijk plannen gaat maken voor het dode stuk stad tussen de Lange Poten en het Plein aan de ene kant en de Kalvermarkt aan de andere kant. Dit stukje stadsvernieuwing kan niet alleen de stad verlevendigen, maar zou ook het >> Lees meer

Burgemeestersvoorstel is werkbaar

Het recente voorstel van minister De Graaf om het burgemeesterschap verkiesbaar te stellen, vertoont kenmerken van haastwerk. Dit is echter geen reden het plan naar de prullenbak te verwijzen, want het biedt de kiezer wel degelijk de mogelijkheid om mee te sturen bij de samenstelling van het bestuur.  De notitie van minister Thom de Graaf >> Lees meer

Aanpak van ruimte en mobiliteit samen is al gesneuveld

Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad, 5 augustus 2003 Het regeerakkoord van kabinet-Balkenende II beloofde één samenhangende aanpak voor de vraagstukken van ruimtegebruik en mobiliteit. Twee maanden na de beëdiging van het kabinet is deze doorbraak alweer gesneuveld. Tenzij er alsnog een projectdirectie komt. Er is geen land in Europa waar ruimtegebruik en mobiliteit zo nauw >> Lees meer

De dynamiek is terug in de Grevelingen

Al enkele jaren werkt het Natuur- en Recreatieschap de Grevelingen systematisch aan het dynamiseren van dit prachtige stuk Nederland. Met veel vasthoudendheid en creativiteit heeft het schap de Grevelingen op de Haagse agenda gekregen en worden momenteel in hoog tempo nieuwe projecten gerealiseerd. De verantwoordelijke manager, Siemco Louwerse van Groenservice Zuid-Holland, vroeg me een krant >> Lees meer

De poldermetropool. Wat iedereen moet weten over de Randstad.

Eind maart 2013 verschijnt bij NAi010-Uitgevers mijn boek De poldermetropool. Wat iedereen moet weten over de Randstad. Al zestig jaar praten bestuurders en planologen over de Randstad. Iedereen heeft een beeld bij dat begrip, maar nu pas verschijnt met De Poldermetropool het eerste publieksboek waarin wordt beschreven hoe dit kerngebied van Nederland in elkaar zit, >> Lees meer

Share
© Maessen beleidscommunicatie
i.s.m. Daniëls Webdesign
Suffusion theme by Sayontan Sinha